Editorial Picks سوسیال دموکراسی مقالات و کتابها

تاریخچه تشکیل سازمان زنان سوسیال دموکرات سوئد و ساختار تشکیلاتی آن

تاریخچه تشکیل سازمان زنان سوسیال دموکرات سوئد و ساختار تشکیلاتی آن

 

 

ارزش های بنیانی سازمان زنان سوسیال دموکرات

مبارزه طبقاتی، مبارزه  برای برابری جنسی و مبارزه علیه راسیسم.

سال ۱۸۹۲ اولین هسته تشکیلاتی سازمان زنان سوسیال دموکرات در استکلهم تشکیل شد. تشکیل چنین هسته‌هایی به سرعت به سایر شهرها گسترش یافت.

سال ۱۹۰۷ اولین کنفرانس سراسری زنان سوسیال دموکرات در استکهلم برگزار شد. سازمان زنان سوسیال دمکرات در سال ۱۹۱۹ به بزرگترین سازمان زنان در سوئد تبدیل شد.

سال۱۹۲۰ کنگره سراسری زنان سوسیال دمکرات با 120 هسته از شهرهای مختلف در استکهلم تشکیل شد و سازمان زنان سوسیال دموکرات اعلام موجودیت کرد.

این کنگره در شرایطی تشکیل شد که سوئد با بیکاری وسیعی روبه‌رو بود. سطح دستمزدها بسیار پائین بود و در صد بسیار بالائی از زنان خانه دار بودند.

ساختار تشکیلاتی زنان سوسیال دموکرات

تشکیلات زنان سوسیال دموکرات یکی از تشکل‌های جانبی حزب سوسیال دموکرات است. همه زنان عضو حزب الزاما عضو تشکیلات زنان حزب نیستند. سازمان زنان سوسیال دموکرات در اغلب شهرهای سوئد دارای تشکیلات است.

ساختار تشکیلاتی دارای سه بخش یا رده تصمیم‌گیری است که شامل مدیریت شهری، مدیریت در سطح استانی و مدیریت در سطح کشوری می‌باشد. اعضا مدیریت در همه سطوح انتخابی هستند و توسط اعضا انتخاب می‌شوند.

بالاترین ارگان تصمیم‌گیری این سازمان کنگره است که هر دوسال یک بار تشکیل می‌شود. تشکیلات شهرها به نسبت تعداد اعضا می‌توانند نماینده به کنگره بفرستند. در کنگره بر اساس لایحه‌های پیشنهادی اعضا، برنامه سازمان به تصویب می‌رسد. اعضا رهبری سازمان در سطح کشور در گنگره انتخاب می‌شوند. محروم کردن عضوی از عضویت در سازمان زنان توسط رهبریت مرکزی سازمان صورت می گیرد.

این سازمان دارای مجله‌ای است که چند بار در سال منتشر می‌شود. این مجله درسال ۱۹۰۴ برای اولین بار توسط شبکه زنان با ایدئولوژی‌های مختلف منتشر شد ولی بعدها در سال ۱۹۰۹ تحویل زنان سوسیال دموکرات داده شد.

چگونگی تاثیر گذاری تشکیلات زنان روی تصمیم‌گیری‌های حزب:

افراد عضو تشکیلات شهرها لایحه‌های پیشنهادی خود را برای ارگان تصمیم‌گیری حزب در سطح شهرمی‌فرستند. این ارگان یک رشته از لایحه‌ها را تصویب می‌کند، و با پشتیبانی خود به ارگان رهبری حزب در سطح استان می‌رساند. این ارگان نیز بعد از بررسی لایحه‌های ارسالی تصویب‌شده از شهرستان‌ها تعدادی را انتخاب و به نام خود (با پشتیبانی خود) به کمیته بررسی لایحه‌ها در سطح مرکزی می‌فرستد.

افراد نویسنده لایحه‌های پیشنهادی تصویب نشده در ارگان‌های شهری و استانی می‌توانند لایحه‌های پیشنهادی خود را با اسم خود مستقلا برای کمیته بررسی لایحه‌ها به رهبری حزب بفرستند که در گنگره به رای گذاشته شود. طبیعتا لایحه‌های پیشنهادی که از پشتینانی ارگان‌های رهبری حزب در سطح شهری و استانی برخورداراند، دارای اعتبار بیشتری برای مطرح شدن در کنگره خواهند بود.

وظایف تشکیلات سازمان زنان سوسیال دموکرات

۱. تشکیل کلاس‌های آموزشی برای اعضا در مورد نوشتن لایحه‌های پیشنهادی در زمینه‌های مختلف.
۲. آموزش در زمینه تکنیک صحبت کردن در جمع‌های مردانه.
۳. آموزش اعضا در مورد چگونگی تاثیرگذاری آنان در جلسات ارگان‌های تصمیم‌گیری در
همه سطوح رهبری.
۴. پیشبرد مفاد برنامه تصویب‌شده در گنگره سازمان از طریق نمایندگان حزب در پارلمان
۵. فرهنگ‌سازی در سطح جامعه در زمینه مفاد برنامه از طریق نوشتن مقالات، انجام مصاحبه
۶. تاثیرگذاری روی سیاست‌های حزب از طریق نوشتن لایحه‌های پیشنهادی به گنگره حزب.

   ساختار تشکیلات سازمان زنان سوسیال دموکرات

ثریا ندیم پور

15.02.2021